تاثیز فعالیت های فوق برنامه در آموزش مهارت های نوشتاری
نویسنده : - ساعت ٦:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٤
 

 

فعالیت‎های فوق برنامه و مکمل نه تنها در جهت اعتلا و رشد شخصیت دانش‎آموزان، گستردگی و تقویت استعدادهای آنان در عرصه ‏های گوناگون زندگی و تربیت حس زیبایی‎شناسی هنری و اجتماعی استفاده می‏کنند، بلکه از آن به عنوان شیوه‎ای بسیار مهم در امر آموزش و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان بهره می‏گیرند. ا


از آن جا که جنبه‎های آموزش و پرورشی این فعالیت‎ها فراوان است، دانشمندان علم تعلیم و تربیت، بهره‎گیری از آن را در دوره‏های تحصیلی توصیه می‏کنند و انجام آن را بسیار سازنده و پر بار می‎دانند. مثلاً اکثر مدارس سایر کشورها، تئاتر، موسیقی و ... را به عنوان یکی از ابزارهای مهم آموزش به‏کار می‎گیرند.فعالیت‎های فوق برنامه و مکمل نه تنها در جهت اعتلا و رشد شخصیت دانش‎آموزان، گستردگی و تقویت استعدادهای آنان در عرصه‏های گوناگون زندگی و تربیت حس زیبایی‎شناسی هنری و اجتماعی استفاده می‏کنند، بلکه از آن به عنوان شیوه‎ای بسیار مهم در امر آموزش و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان بهره می‏گیرند. از آن جا که جنبه‎های آموزش و پرورشی این فعالیت‎ها فراوان است، دانشمندان علم تعلیم و تربیت، بهره‎گیری از آن را در دوره‏های تحصیلی توصیه می‏کنند و انجام آن را بسیار سازنده و پر بار می‎دانند. مثلاً اکثر مدارس سایر کشورها، تئاتر، موسیقی و ... را به عنوان یکی از ابزارهای مهم آموزش به‏کار می‎گیرند.اگر می‎خواهیم دانش‎آموزان ما به صورت مخزن دانش و انبار اطلاعات در آیند، لازم است از همان سالهای نخستین زندگی‏شان، چگونه کشف کردن محیط را به آنان بیاموزیم و طعم موفقیت در کارهای گروهی و پیشرفت در مشارکت‎های جمعی را به آنها بچشانیم. چنانچه مدارس ما صرفا با اتکا به آموزش‎های رسمی بخواهند جذابیت فرهنگی-تربیتی خود را حفظ نمایند، قادر نخواهند بود. مگر این که از طریق فعالیت‎های فوق برنامه شامل(فعالیت‎های مکمل متصل و مستقل، امور اجتماعی، مراسم مذهبی، گردش‎های علمی- تفریحی- اردویی، ورزش، موسیقی و تئاتر وکارهای گروهی و ...) خلاء موجود در برنامه‎های درسی رسمی را جبران و نشاط و شادابی از دست رفته را از طریق اصلاح نظام یادگیری و پرداختن به مهارت‎های زندگی در محتوای برنامه‎ی درسی و نیز ارجحیت دادن ساعات فوق برنامه نسبت به برنامه‎های موظف درسی باز یابند.
با برقراری ارتباط مناسب با دانش‏آموزان و برنامه‏ریزی صحیح، دادن اعتماد به نفس به آنان و با به کارگیری فعالیت‏های فوق برنامه و مکمل می‎توان جهت تقویت مهارت‎های چهارگانه(شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن) در دانش‏آموزان قدم‏های مثبتی را برداریم. به طوری که فراگیران در قالب گروه‏ یا انفرادی فعالیت‎های درسی خود را با علاقه و شور و نشاط دنبال کنند. بویژه در کلاس‏های چند پایه این فعالیت‎ها باعث می‏شود؛ دوپایه‎أی که در کنار هم هستند، همکاری قابل توجهی در کارها و انجام تکالیف از خود بروز دهند و باعث پرورش قابل توجه رشد اجتماعی آنان شود. نگاه دانش‏آموزان نسبت به محیط تغییر کند، به نحوی که دید آنان به نسبت به محیط گسترش یافته و از کوچک‏ترین موقعیتی جهت اظهار نظر و ابراز ایده خود استفاده نمایند و پیشنهاداتی در زمینه‏ی برنامه‏های درسی و اجرای آن و … به کلاس ارائه دهند.با به کارگیری از فعالیت‎های مکمل، می‎توان در دانش‎آموزان ایجاد انگیزه و علاقه کرده و به تقویت ذهن خلاق آنان پرداخت و در نهایت باعث تقویت مهارت نوشتاری در آنان شد.


 
comment نظرات ()